TATA CARA SHOLAT HADIAH UNTUK ARWAH DALAM ISLAM

Kali ini akan kami terangkan bagaimana cara mengerjakan “Solat Hadiah” untuk arwah  yang baru dikubur. Memang sakit siksaan yang akan dialami oleh arwah yang baru dikubur. Maka dianjurkan keluarga itu untuk Solat Hadiah.
Solat Hadiah dilakukan di waktu malam hari sesudah Solat Mahgrib atau Isya dimana siangnya arwah dikuburkan di tanah perkuburan Islam.
 
Dengan Solat Hadiah itu, kemungkinan siksaan yang akan dialami oleh arwah itu akan lebih ringan. Semoga Allah SWT dengan sifatnya yang Rahman dan Rahim itu akan memberi kebaikan dan kebahagiaan yang abadi.

Berdasarkan riwayat, Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
“Pada malam pertama mayat dikubur, keadaan mayat itu berada didalam mengeluh dan resah. oleh karena itu, kasihanilah kamu untuk mengurangi rasa sakit mayat itu dengan bersedekah. Jika tidak mampu bersedekah solatlah 2 rakaat, bacalah padanya pada tiap-tiap rakaat satu kali fatihah, satu ayat kursi, satu kali al-Takathur dan 10 kali surat al-Ikhlas dan hendaklah berdoa sesudah memberi salam.”

Cara Sholat Hadiah.

1. Lafaz niat.

اَُصَِلّىْ سُنَّةَاهَدِيَهِ اِلَى ..... بِنْ ....... رَكْعَتَيْنِ لِلَّهِ تَعَالَى  
Artinya:
“aku niat solat hadiah untuk ....... bin ....... dua rakaat sunat karena Allah Taala”

2. Pada rakaat Pertama dan kedua baca surat berikut:-
Al-Fatihah – 1x.
Ayat Kursi – 1x.
Surah At Takatsur – 1x.
Surah Al-Ikhlas – 10x.

3. Sesudah memberi salam, maka segeralah dibacakan doa yang berikut:
بِسْمِ اللهِ الرَّ حْمَنِ الرَّ حِيْمِ

أَلَّلهُمَّ َصلِّ عَلَى َسِّيدِ نَا مُحَمَّدٍ َوعَلَى آلِ َسِّيدِ نَا مُحَمَّدٍ
اَللَّهُمَّ اِنّىِ صَلَيْةُ هَذَ الصَّلَوةَ وَاَنْتَ تَعْلَمُ مَا اُِرْيدُ
اَلَّهُمَّ ابْعَثُ ثَوَابَهَا اِلَى قَبْرِ فُلاَنِ بِنْ فُلاَنِ

Artinya:
“Ya Allah!, curahkan rahmat kepada baginda Nabi Muhammad SAW dan atas keluarga beliau. Ya Allah..! Sesungguhnya aku solatkan solat ini, dan Engkau Maha Mengetahui apa yang aku maksudkan, Ya Allah! aku memohon kepadaMu, berharap Engkau sampaikan pahalanya kepada kubur .... … bin …..... ” (Nama Arwah)

Maka Allah akan mengirimkan saat itu juga Seribu Malaikat bersama setiap malaikatnya itu ada Cahaya dan Hadiah yang menyenangkan mayit di dalam kuburnya, sampai ditiupkan sangkakala (hari kiyamat).
Dan Allah akan memberikan kebajikan kepada orang yang melakukan Sholat ini sebanyak apa yang terkena sinar matahari.
Dan Allah akan mengangkat derajat orang tersebut (yang sholat maupun yang dikirimkan) sebanyak 40.000 derajat, pahala 40.000 haji dan umroh.
Dan Allah buatkan baginya seribu kota di dalam syurga dan diberikan pahala dengan pahala seribu orang yang mati syahid dan dipakaikan dia dengan seribu perhiasan syurga.

0 Response to "TATA CARA SHOLAT HADIAH UNTUK ARWAH DALAM ISLAM"

Post a Comment